2009-06-07, grunden till mitt tal!

Hejsan jag heter Martin och är inte bar student, jag är dyslexier också! Just Dyslexi tänkte jag ägna kommande tre minuter åt!

Varför jag har valt det här ämnet kan jag svar på genom att ställa er två enkla frågor!

* Kommer ni ihåg den första bok ni läste?
* Om ni gör det, kommer ni håg hur lång tid tog för er att läsa den?

Jag kommer aldrig glömma min upplevelse av den första bok jag läste, trotts att det här var 27år sedan, det tog mig första terminen att traggla mig igenom en bok med samma avancerade innehåll som barnboken Max Boll, det var den enklaste av tre läseböcker som vi som började ettan fick välja på. Den var röd och handlade om några troll som skulle ta kakor ur en kakburk, Den här boken hatade jag så innerligt.
Hur det är att vara dyslektier, dyxlektier, dycklextier, dyx, dy, Äh vad fan att ha skriv- och lässvårigheter. ”Dyslexier” Jag vill prata om dyslexi med er, för att delge er mina egna upplevelser av hur det är att vara dyslexier i ett samhälle där alla strävar efter perfektion, för att ni ska få prova att gå i mina skor, för att ni ska få förståelse.

Jag kommer att delge den här berättelsen i en ordningen: omedvetet inkompetens, medvetet inkompetens och kompetens
Omedvetet inkompetens: I och med att det inte gick något vidare med att läsa så hatade jag det och skolan. Det är inte kul för en liten kille som bara vill passa in i skolan, att bli idiot förklarad och inhyst i ett litet rum med en gammal gnällig, parfym och halstablett, stinkande grå liten tant med andra så kallade puckon! för att träna stavning, högläsning, den frustrationen det gav gjorde att jag blev mer motvillig till skolan och därför hamnade oftare hos den grå damen. Om andra tror att man är korkad tror man det till slut själv med, min själv sjänsla är än idag påverkad av detta Medvetet inkompetent:

I och med mellan stadiet så fick jag en ny lärare, eller ja faktiskt två stycken, en av dom läste till special lärare för barn med Dyslexi.

Vad för något? Dyslexi, vad var det?

Det visade sig att jag hade dyselexi, det var därför ja inte kunde skriva eller stava, nu när jag blivit diagnostiserad, så slapp jag ”grå tanten”, nu fick jag andra speciallektioner, nu var jag inte bara korkad, utan jag blev medveten om att det var ett större fel på mig, tjoooho, det var första reaktionen, sedan började saker och ting falla på plats. Sen upptänkte jag böcker! Av bla. Olle kirkegard, och Agaton Sax böckerna.
Kompetent:

Med kompetent menar jag nu inte att jag skriver och läser som en gud, men jag är medveten om att ju mer jag skriver och läser desto bättre blir jag faktiskt. Idag tro det eller ej älskar jag att läsa, man kan nog säga att tack var ”Fantasy” changern så läser jag idag både bra och mycket,

Stavningen är det fortfarande så där med, men ju mer jag skriver på bla. sociala medier och bloggar lär jag mig, min grammatik är visligen fortfarande usel. Man kan inte få allt.

Sammanfattningsvis kan man säga att min resa blivit extra lång och knagglig på grund av min dyslexi, om jag sluppit gå in till ”grå tanten” så kanske jag hade haft en bättre självkänsla. Jag menar så klart inte att alla lär sig att läsa tack vare Ole krikergard, men hos honom hittade jag motivationen och viljan att läsa.

en sak tycker jag är fantastisk med fenomenet bloggar det är att många människor vill och försöker både skriva och läsa för det är trendigt!

Avslutningsvis vill jag bara säga att om någon undrar något mera får ni gärna fråga nu, eller senare.
So what du har dyslexi du är grym ändå, tack för mig.

Etiketter:

Kommentera

