Måltiden på ”Hos Pelle”

Här kommer en liten beskrivning av middagen på ”Hos Pelle”.

Det är ett mysigt koncept med att man får först en 3sorters förrätt sen får man välja mellan tre olika varmrätter idag var det, lammrostbiff, kolja eller som jag tog oxsvansragu och sedan så får man 3sorters desserter och så vin paket till detta.

Förrätterna var:

  • En liten varm soppa med champinjon och madeira med smak av tryffel
  • En Saltrimmad lax med gurka och äpple i en kanelvinegrette
  • Fänkålslindat sidfläsk med knapersteksvål och inkoktfänkål

Till det var det en Tysk risling, det var en fantastisk combination, specielt med Sidfläsket. Min önskan var att få komma dit och få sidfläsket som varmrätt med rislingen, så gudomligt.

Tysk risling

Min varm rätt som ni redan fått höra var ju en Oxsvansragu, ett mycket trevligt långkok. Alla varmrätter serverades med spettskål och gratinerad potatispuré med lättsmaksättning av muskotnöt.

Spettskål

Till ragun fick vi en Cotes-du-rhone det var en bra combination men enligt mig så blir det inte den där succén som man skulle vilja ha. Men det var bra det var det.

cotes de rhone

Desserterna var:

  • En lakrisglass
  • En chokladkaka med en glasyr med smakcitrus
  • En variant av en tiramisu med smaker av jortron

3Sorters Deserter

Till det här serverades det ett dessertvin som jag tyckte doftade mycket av parfym, som jag sedan fått förklarat av de i mitt sällskap sa att de doftade saffran (lussebulle) och bittermandel. Vinet var av druvorna, Semelion, Malbec och souviong-blanc trevligt med deserten.

Desertvin

Desserten var det som enligt mig som var det svagaste kortet tyvärr.

Skulle man som min kära bror betygsätta det hela så

  • service:9
  • lokal:9
  • förrätt:10
  • varmrätt:7
  • dessert:5

Men överlag mycket värt att ta sig dit, fantastiskt mysigt och trevligt! så besök gärna http://www.hospelle.com/

Det var helt klart en av de bästa kvällarna det här året, okey vi har inte kommit så långt på året ännu, men jag tror det kommer bestå även som en av de bästa kvällarna även i slutet av året, men jag skulle ju gärna ha fel för det skulle innebära ett fantastiskt år!

Kommentera

