Enfaldig eller allmänbildad?

Jag önskar verkligen jag vore smartare, eller kanske inte smartare i den mening att jag önskade att jag hade en lite sådan där hink som barnen leker med i sandlådan fylld med lite IQ som man kunde öppna locket och hälla på en lite påfyllning. Även om det troligen inte hade skadat för jag har nog lyckats med att bland annat krökat bort ett gäng, de som jag har skulle säkert inte ha något i mot en fet ”backupp” eller varför inte en ny topp femma så som i hockey, där man kan byta mellan olika kedjor eller var det nu heter.

Nej det jag önskar var att jag vore lite mer allmänbildad, jag har för mig att jag någon gång i tiden var så där lite lagom svensson allmänbildad, jag kunde väll var tionde eller femtonde fråga på TP, jag fick några tårtbitar. Men det vi kan säga om att nutiden är att det att det skulle vara ända gången jag skulle gå på en strikt diet, så vore väll det om jag skulle spela TP,. Min lilla ”gå-runt-med-möjlighet-att-fylla-på-tårtbitar-plup” skulle vara väldigt tom. Ja det finns ju såklart en chans att man har en massa flyt och även en blind höna och allt det där. Men jag har svårt att tro att jag skulle känna att jag verkligen hade förtjänat en tårtbit om jag skulle fått den. Det hade troligtvis inte berott på någon genialisk begåvning  utan lite klassisk bonnaröta snarare.

Men jag har i alla fall försökt mig på att få liten allmänbildning, jag har nu bytt ut att gå runt att lysnna på musik mot att lyssna på ljudbok. Ska här nu göra lite reklam: Jag älskar

Storytel!

En helt underbar tjänst som jag att jag kan springa runt och lyssna på ljudböcker, även offline för jag kan ha upp till tre stycken böcker buffrade på den min lilla Yfån. För en som älskar böcker så är det här en härlig euforisk känsla! Men tillbaka till det där om allmänbildningen. Jag har lärt mig en väldigt massa om allt mellan himel och gjord, kanske mest himmel för det har varit väldigt mycket om massa olika religioner. Fast nu far jag med osaning, jag har inte lärt mig men jag har haft möjlighet och göra det. För tanken är full, jag får inte in en droppe till känns det som, jag har på 3 månader lyssnat på 25st olika böcker vissa bara en timme långa andra som den jag lyssnar på nu  Mahatma! av Zac O’yeah med Kjell ‘Coach’ Bengtsson är nästan 20 timmar lång så det är ju nästan som korvstoppning skulle man kunna skriva. Vist det är ju kanske mer skönlitterärt en fakta säg 65% skönlitterärt och 35% fakta. Men nästan alla skönlitterära har massa fakta av olika slag i sig.

Det är väll just därför jag gör ett försökt att likt trollkarlarna på Hogvarts låta tömma ut en del av det man har i skallen i ett kärl så jag kanske har möjlighet att fylla på med lite ALLMÄNBILDNING, om det funkar vem vet!

Men jag hoppas verkligen det jag känner mig som att andra ser på mig som ett fån, som Skarsgård i den enfaldiga mördaren, så som de ser på honom i början inte på slutet när han går bärsärk och är bestialisk utan som när han i början framstår som (hoppas ingen tar illa upp och med tanke på titeln borde ju ingen göra det) lite enfaldig.

Det att man går runt och är så där lite charmigt uttryckt halvdöv, frågan är nog om det inte lutar lite mer åt bara döv hållet i bland. Det gör ju inte att man framstår som någon ”Einstein” precis, eller jo precis så som hanns ej erkända bastard till halvbror i Hundraåring som öppnade fönstret och gick ut (en härlig lite läsupplevelse för er som inte läst/lyssnat). Lägg där till ett drag av koncentrationssvårigheter. Mina gamla klasskamrater minns nog från 4an tror jag det var mitt sköna inlägg åkersorcken!

ja vad är det med åkersorken frågade fröken? Den finns där påpekar jag! Mycket riktigt på uppslaget framför mig i Vidavärden fanns den där på sidorna som informerade om åkern. Det vara bara det att medans jag glatt studerade bilderna och drömde mig bort hade fröken frågat oss om vilka FÅGLAR det fans på åkern, så mitt ”Åkersorken” Är lånad från http://www.biopix.dkblev ju en aningen malplacé och rev ner asgrav om jag inte minns helt fel! Inte den sorten så får en ranglig osäker kille i puberteten att känna sig lycklig utan den som får än att precis liksom åkersorekn känna sig väldig malplacé. har en gamla klasskamrat som nog aldrig kommer glömma det, eller hur Tor? Fast idag känner jag att jag bjuder på det!

Så vad jag hoppas nu när jag dömt ut lite rörigt inhåll från insidan skallen här på ”the BLOGG” är att resten av Mahatma! Eller konsten att vända värden upp och ner av Zac O’Yeah ska sätta sig lika fast i hjärnbalken som vad 6 gånger 8 är.

(Sex gånger åtta kära charlotta är lika med 48)

det stämmer väll jag har väll inte lärt mig fel? 3*8 = 24, 24+ 24+ = 48 jo vist det stämde!

nu tror jag väll inte att resterande boken kommer sitta fast så som en fluga sitter i flug papper men nu har jag i alla fall ökat möjligheterna att något litet ska få plats och fastna! Alla kan vi ju inte vara en så nästan förmycket allmänbilldad som her Moberg. Btw det var fan att du inte soppade hem vem vet mest. Vi på SMH (eller ja vi som gick där ) tycker fortfarande att du är våran obestridde onödighetsvetare och vitsare! Skål för det!  RMI SMH RMI SMH Vi ska dricka vodka.

Over and out  I´ll catch you on the flip side

Etiketter: , , , , , , , ,

3 svar to “Enfaldig eller allmänbildad?”

  1. dyslektiskairrfarder Says:

    Min kära bror skrev ”Allmänbildning i all ära men jag sätter verklighetsuppfattning, världsvana och social kompetens före alla dagar i veckan, något du har i överflöd”
    Något som rörde mig djupt, men som nu så här i efterhand får mig och analysera mig själv. Troligtvis kommer nästa inlägg handla om social kompetens!

  2. Maria Says:

    Kul att du gillar Storytel! Du kan se fram emot en väldig massa engelska Business böcker framöver! De första c:a 200 släpps i Storytel om några veckor. Då ökar antalet böcker man kan lära sig saker av!
    Maria/Storytel

    • dyslektiskairrfarder Says:

      Maria; Jo vist gillar jag Storytel, skulle nog säga att jag är lite beroende av det. Jo jag fick ett mail om det ska komma massa Busniess böker ska bli väldigt intressant, men kommer det komma några svenska? Måste koncentrera mig så mycket när jag ska lyssna på engelska och då blir det inte lika avkopplande! Så jag skulle se fram i mot några översatta till svenska eller från början svenska.
      Sedan så tycker jag att det verkigen är på tiden att ni uppdaterar eran Fantasy avdelning då den är närmast sorglig, så liten den är, både på svenska och på engelska men framför allt svenska (tycker jag, finns nog många som helst vill ha på engelska) Sagan om drakens återkomst av robert Jordan en fantastisk bra serie. Sen så finns ju A Song of Ice and Fire/Sagan om is och eld av George RR Martin som ligger till grund för HBO´s nya stor serie ”The Game of Thrones (http://www.hbo.com/game-of-thrones/index.html)

Kommentera

