stora kvantiteter av snabba inkomster eller kvalitativa långsiktiga kund relationer?

Ni vet att i bland så händer något. Ni hör, ser eller på anant sett får en tanke/reflektion eller dylikt som lägger sig i bakhuvudet. Det är knappt att man är medveten om den, men den finns där. Sen likt ett tecknat ”kapaow” eller ”poff” från den gamla Batman (Läderlappen) tvserien så dyker något nytt upp  som fungera som en nyckel! Nej mer som ett VIP kort eller rätt sällskap som sluter upp och du kan lämna klungan efter som vakten öppnar det röda avspärrningsbandet och du kan glida in på nattklubben.

Så efter en diskussion häromdagen så fick jag mig en tankeställare. Efter som den i samband med en tanke om ett twitterinlägg fick mig att fundera!

I diskussionen så berättade någon för mig att slarv, missförstånd, fel och dylikt på företaget han jobbar för  INTE är en tillfällighet, det är ett strategiskt taget beslut för att spara pengar och tid. Tid som ju är lika med pengar det med.

Resonemanget lyder bättre chansa att kunden troligtvis blir nöjd och lägga mer focus att betjäna så många kunder som möjligt (vilket genererar mer inkomster på kort sikt) även om kunden inte säkert blir nöjd. Istället för att ha mindre bråttom och se till den visserligen mindre kundkretsen är nöjd. Eviga diskussionen kvantitet vs kvalité!

Det jag inte förstår är hur en ledare för ett företag vågar göra den chansningen? För tio år sedan när ord som socialmedier, facebook, twitter och bloggar inte fanns, eller åtminstone låg i vaggan okey! Men i dagsläget?

Med tanke på att om man retar upp rätt person (läs. Helt fel person för företaget) så kan personen i fråga få hela den socialamedie himmelen att ramla ner över företagen. Kanske överdrivet men det kan komma att storma ordentligt krig företagen. Inte bara stora företagsjättar som är så ”otrendiga”  att de både är miljöbovar och låter bli att ta sitt sociala ansvar. utan även mycket mindre företag som tex en restaurang!

För ca två dagar sedan så gjorde Göran Adlén som jag och 2516 andra personer följer ett inlägg, ett som inte tillhörde de vanliga gängse inlägg om trender eller annat intressant som han brukar flika in i våra liv. Rättelse det var något intressant, eller mer rätt det blev något intressant. Det ovanliga var att han vädrade sitt stora missnöje över en restaurang på Gotland, det var en varning till alla att hålla sig där ifrån. Jag som gammal ”Barslyna” fann det hela extremt intressant, nästan lite upphetsande. För jag anade nog redan då efter som det bröt mot normen för @trendspanaren(s) vanliga twitter att det skulle bli reaktioner, intressanta reaktioner.

Jag kontaktade Göran och frågade om jag fick skriva om det här och hänvisa till hans inlägg, vilket jag fick. Varningen ses längst ner, sen svar till mig på att det gick bra att skriva och ca hur många som RT inlägget.

Och det är den här poängen jag har försökt att skriva mig fram till, för tänk er snöbolls efekten.  2500 personer följer @trendspanaren, vi räknar lågt och säger att av dessa så såg 3% hanns inlägg, ca75 st. Sen var det ca 15st som RT. Hypotetiskt hade dem i snitt 1000 som följer dem och räknar vi med 3%igen får vi 30 personer gånger 15. så nu är vi uppe i totalt 525st alla som följer dessa som har sett den här varningen, inget att gräma sig över som krögare!

Men #Gotland är ett djävla gissel, för det innebär ju att alla som följer #Gotland, vilket väll troligtvis är de flessta twittrare på Gotland samt alla som inte slutat följa #Gotland sedan politiker veckan och stockholmsveckan. Alla de har hypotetiskt en möjlighet att se trendspanarens varning. Det är ett mer alarmerande problem för en krögare.

Allt det här på grund av EN missnöjd kund. Förr sa man en missnöjd person berättade att den var missnöjd för sina vänner och arbetskollegor. Idag är det för alla, verkligen ALLA som vi når ut till. Vilket är många.

Nu vet jag inte om Nisseviken tappade en enda kund eller ej? Men som krögare hade i alla fall jag reflekterat och tänkt om på den gamla klyschan ”All PR är bra PR”. Nej jag skulle inte tro det!

Vet någon om de tappade kunder hade det varit väldigt intressant att veta, just i det här fallet tror jag inte det. Men tänk att det varit någon av de unga blogg tjejerna som hade bojkottat något i någon stor stad. Då hade nog utgången kunna bli riktigt jobbig för den bojkottade, Eller?

Annonser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: