Manipulerade fån eller Morbida sensations lystna fän!

Jag har ett behov av att skriva av mig, jag vet att jag inte är ensam om att tycka så här, eller skriva om det, jag vet att det finns många som skriver bättre en mig. Men jag måste få det ur mig, kan jag så vill jag bidra till debatt så att jag slipper se Anders Behring Breivik ”ABB´s” engen utvalda pressbilder på löpet på morgonen på väg till jobbet.

Jag kan acceptera att de första dagarna är de pressansvarig lika chokade som oss andra efter den 22 Juli och använder  ”ABB´s” egna pressbilder, De är ju ur ett medialt syn sett ett skop. Samt att de flög runt på nätet med ljusets hastighet så alla som sökte på något som hade med Norge attentaten hade ju redan sett dem!

Men nu?

Idag?

Imorgon?

Är verkligen våra ”största” tidningar så lätt mainpulerade att de spelar denna massmördare rakt i händerna? Ska han belönas med samarbetsvilja från svenkspress? Det känns som om pressansvariga sitter och resunerar så här på sina möten.  Han la ju ändå ner nio års planering på detta och var så snäll och vänlig och såg till så det fanns lite bra bilder som han tycker representera honom, det är väll klart att har man jobbat så hårt så ska man få belöning så vi fortsätter mer att trycka hans fula nuna på löpsedlarna!

Eller bryr sig inte våra tidningar mer än om att sälja sina löpsedlar? är de så sensationslystna i att de skiter i att de hånar alla som drabbats av denna mans plan? Har pressen någon annan gång använt en ”studiobild” för att hänga ut en terrorist?

Inte mig veterligen.

Så hur kommer det sig att det är så i det här fallet?

Handlar det om att han har planerat det här så väll och studerat hur media i dag arbetar så han vet hur han på bästa sätt ska manipulera dem?

Handlar det om att media vet att vi proviseras av att se ”ABB´s” studiobild och de får oss att köpa tidningar!

Handlar det om att han är Norsk & blond och inte passar in i medias bild av en ”terrorist” ?

Eller är det perfekta bilden på en psykopat ett monster och det är därför den får vara kvar?

Är media bara lata och inte orkar leta reda på någon annan bild?

Vilken anledning det en är så tycker jag att man borde undvika köpa de tidningarna som använder sig av ”ABB´s” personligabildgalleri.

 

PS. Om någon pressansvarig eller dylikt har ett svar, skriv det gärna här då Ds.

Kommentera

