En normal musikintresserad människa eller en medkännade medborgare?

Hatkampanjer är något jag har svårt för, det kanske inte är det bästa ordet för det som jag tänker på men det är det som dyker upp hos mig. Med hatkampanjer mera jag när man kommenterar, mailar eller på annat sätt kommunicerar med någon i syfte att försöka såra, trycka ner, förlöjliga eller rent ut sagt hota.

Det finns flera olika kategorier av det där, en som är otrevlig men som jag inte tror att jag som person skulle lägga så mycket tid på att grunna så mycket över är den som jag har döpt till ”fjortisen”. För det är fjortis påhopp. det är drama ala fjortis med massa versaler, könsord och drama. När jag ser sådan så känner jag oftast bara jaha ännu ett tonårsutspel. vist det är så klart inte kul att bli kallad för skällsord eller dylikt. Men jag hoppas ni håller med om att det är svårt att ta något på allvar som skriver något som innehåller ord skrivna i versaler så som: HORA, KUK, FITTA, BÖG, BLATTE, KNULLA osv.

Sen har man de ständiga bloggkrigen, där man skriver skit om varandra, antagligen för att få lite PR för att man håller på och tappa sin stjärnglans, eller i förebyggande syfte för inte tappa. Sist är det ju bara en anledningen kvar, nämligen för att klättra några pinnar på berömmelsens stege. Sen finns det ju de som sprider hat på grund av ideologiska eller regions skäll.

Men härom kvällen så fick en tjej i mitt flöde ett mail som fick mig att se rött, just på grund av att det är så kallt. vad jag menar är att om du jämför vad du tycker verkar mest skräckinjagande. en person som skriker, svär, spottar och frustar och skriker ”jag ska död dig din djävul!” Eller en person som i lugnt tonfall och med iskalla ögon säger till dig,  ”jag ska döda dig din djävul!” Jag finner ju alternativ nummer två mycket värre. Tror hon som råkade ut för ”hatkampanjen” hade känt samma sak om det i mailet hade stått massa otrevliga könsord i stora versaler än det som stod.

Det andra som stör mig nästan mer än det första i brevet. Är att jag är oförstående till kritiken, eller kanske inte oförstående. Men jag finner att kritiken motsäger sig själv.

från mailet, jag har lagt in några * där jag vill Censurera.

”Hej *********.

Du har tydligen inte någon självkritik angående ditt sk författarskap. Normala musikintiserade människor vill absolut ej höra

svordomar i sångtexter, fan, din röv, och nu i ************** där du skrier ut

”Lika djävligt”

Har du inga normala svenska ord i ditt språkbruk, sluta skriv texter

eller nöj dig med att sjunga otrevligheterna i badrummet.

det är minst sagt påtvingat och smaklöst att dagligen höra dina kompositioner

med fula och grova ord. Jag har också läst dina sk

inlägg och bloggtexter. Du är vad jag förstår en person med mycket låg

bildning. Det är man om språkvanor offentligt är som dina.

Att fula grova ord är stommen i det du

uttrycker. Ett råd tänk efter vad vi

normala musikintresserade människor vill

höra på då vi

sätter på radion. Din man bedömmer jag vara

lika lågt stående i sin bildning.”

När jag läser det här brevet så blir mina ögon mörka, åt det svarta hållet. Min puls ökar markant, käkarna biter ihop hårt och jag vill skada någon. Det är absolut inget jag är stolt över. Speciellt efter som jag verkligen tycker att man ska respektera andras åsikter, inte hålla med, men respektera att man har dem.

Men vi får dissekera det här mailet och kolla innebörden av det! Det första jag reagerar på är, att de inte vill höra sådan ord på radion. Om den personen som som skriver det här, så känner jag någonstans att

A. Så borde personen som lyssnar på radio höra värre groteskheter än ord som, fan, röv och djävligt på radio. Om inte undrar jag vad för radio kanal som personen i fråga lyssnar på. För om den är så censurerad av den typ av musik som har sådan ord i sig så borde väll inte radiokanal spela låtarna som personen stör sig på.

B. Om nu radion spelar sådan djävulsmusik med svordomar i så borde inte personen skicka ett mail till radiostationerna som plågar den här stackars personen med så ”smaklös” musik.

C. Om personen lyssnar på de vanligare radiokanalerna, med det menar jag de vanligaste på FM bandet så vet jag att den här personen måste ha hört värre ord från den så kalla de populärmusiken än ord som fan, röv och djävligt. Så personen i fråga man ju upp ta den mesta av sin lediga tid man att skicka mail med person påhopp för att knäcka slöddret som plågar radiolyssnarna med omoralisk musik

D. ”Ett råd tänk efter vad vi normala musikintresserade människor vill höra på då vi sätter på radion.” Jag skulle vilja säga. Det verkar ju hon gjort efter som radion spelar hennes låtar. Hon verkar ha tänkt efter riktigt ordentligt och väldigt noga efter som vad man kan uttyda i brevet eftersom. Jag citerar ”det är minst sagt påtvingat och smaklöst att dagligen höra dina kompositioner” det innebär ju att låtarna spelas minst en gång per dag. Om inte ”normala musikintresserade människor” hade velat höra hennes alster så hade inte radio spelat dem.

E. Jag vet väldigt många som inte bara är musikintresserade utan även människor som älskar höra obsceniteter i musik, i så väll Hipphopp som hård rock. för om Björn Rosenströms debutskiva ”Låtar som är så där” sålde 110 000 exemplar och den låg som bäst 6:a på den svenska försäljningslistan. Då är det ändå ganska Svensson med en svordom eller två i låten. det är ja faktiskt så att i mycket av den musik som spelas så finns det anspelningar till sex, droger och våld. Men det kanske inte insändaren har inte reflekterat över, eller så gick det kanske över huvudet på henne?

F. Vad fan är NORMALT?

Ja som ni ser så triggade det där brevet i gång mig. Kanske inte så konstigt efter som att när jag läste det, så kunde det lika väll vara skrivet till mig. Eller inte precis, jag har inte skrivit texter till fantastiska låtar som spelas på radio. Men jag är en dyslexier som tydligen inte har så hög bildning efter som jag använder fula ord. både i vardags tal och när jag skriver på nätet. Jag har heller aldrig passat in i den där mallen för det normala.

Kommentera

