Tyst diplomati eller öppendialog?

9/11 har ju sett som en sorgedag i åtminstone stora delen av vad vi kallar för väst värden! Så var det väll även i år, det fanns en rädsla för ett nytt terrordåd denna dagen. Men inom vårt lands gränser så har det idag varit en glädjedag, då det har spirdit sig från att vara ett obekräftat rykte kvällen innan.

Till att idag vara den stora nyheten att två av våra svenskar som suttit fängslade i ett annat land är släpat!

det tycker jag är helt underbart, den glädjen det måste ha skänkt deras nära och kära. Den glädjen för att inte tala om sinnesron, den måste vara obetalbar. Men jag kände redan i går, hoppas nu inte. Nej det var inte det jag kände eller tänkte, hoppas inte var fel. Det jag tänkte var, vad för kräk kommer att ta åt sig äran för det här miraklet. För saken är den att vist kanske finns det några som borde ta åt sig äran som verkligen har jobbat för det här på olika sett. Bara nu för en stund sedan så gick ju Jan Gillu ut med att han betalt en del, en stor del tror jag till och med han sa. På killarnas advokatkostnander.

Jag han dock inte hinna bli irriterad på att man så här efterått säger något sådant, för det jag får ge honom är att han hade en alldeles ypperlig förklaring till varför: Jag ville och hade råd, två mycket bra själ.

Men innan det så har även Carl bildt lagt ut på nätet vad han och statsministern har gjort. Men det är här som jag jag känner, kanske är det en orättfärdig känsla. För kanske är allt som de skriver sant, kanske har det jobbat röven av sig för att få hem våra killar med sin tysta diplomati?

Men jag känner lite som ordspråket:

Har man sagt A får man säga B! 

 

Men så vill jag ta och förlänga det här ordspråket, men en rad till, en rad som jag tycker kanse redan borde varit där från början, eller som man åtmminstone kan lägg till från och med nu!

 

Har man sagt A får man säga B,

men sa man inte A bör man knipa käft!

För som sagt jag kan vara helt fel ute, våra killar kanske inte hade kommit hem om inte vår stadsminister och herr bildt hade kört sin tystadiplomati vad nu det innebär, hot, slicka röv, utpressning, mutor, vem vet?
för det är det jag vänder mig i mot när det kommer till den tysta stilen, man berättar i efterhand vad man har gjort eller inte, man väljer att visa det som man vill att omvärden ska få ta del av, inte det andra!

så därför känner jag för det hela att nästa gång, om det nu händer något sådant här fördjävligt någon mer gång så politiker, eller ni andra som senare tänker berräta vad för heroiskt ni gjorde, så här med fasit i hand. Tänk då på vad präster brukar säga i filmens värd på bröllop, här lite slarvigt översatt till svenska, eller kanske inte översatt, men andemeningen kommer fram.

Är det någon som opponerar sig? Prata nu eller håll för alltid din fladdrande käft stäng!

 

 

 

Etiketter: , ,

Kommentera

