#Blogg100 dag 2, framtidens arkeologer!

Jag har funderat och undrar om det inte kommer finns en liknelse man kan dra mellan Englands Långbågeskyttarna och dagens stureplanstöser i framtiden?

För när arkeologer idag gräver upp skelett från dåtidens beryktade långbågeskyttar så finner dem vad som kan sammanfattas som en defekt eller arbetesskada. Då deras axel och armskelett är markant deformerade av de påfrestningar som krävdes för att bruka vapnet.

Det jag menar med en stureplanstös, har inte att göra något med geografi, utan det är för mitt otränade modeöga en schablonering av ett utseende som bygger på mina fördomar. Men jag tror säker ni förstår vad jag menar för utseende, en späd, blond tjej med en väska lika stor som en gammal tjocktv som hon släpar omkring på, pricken över iett är ju om det i väskan befinner sig en liten minivariant av djurarten hund.

Det är den här gigantiska väskan som är min poäng i denna nutidsbetraktelse, då den alltid ska kånkas runt på ett vist sett. Om ni inte nu förstår hur jag menar så är det så att den bärs på vad jag som betraktare finner tordes vara synnerligen, obekvämt och opraktiskt. Den bärs i armvecket.

Och då så kan jag se det framför mig när en arkeolog gräver fram en stureplansmadams lik om några hundraår, fascinerat kallar alla kolegorna till sig för att visa på det fantastiska fyndet med det tydligt deformerade armveckspartiet på skelettet som på ett mycket sinifikativt sett pekar ut att det här var en tjej som släpade runt på en mycket liten hund i en löjligt stor väska hon hade kunnat bo i.

Etiketter:

2 svar to “#Blogg100 dag 2, framtidens arkeologer!”

  1. Linda aka Javamorsan Says:

    haha ja dessa väskor kommer göra tjejerna skada innan dom är är 30 misstänker jag. Länge länge sen jag slutade med att förstöra min axel på det viset!
    Dessutom är jag inte blond så jag är nog safe ändå haha

Kommentera

