#Blogg100 dag 5, Valets stora problem!

Idag så har jag tankarna på annat håll, har därför extremt svårt att fokusera på något som jag känner mig bekväm att skriva samt att publicera under #Blogg100.

Jag har därför gått igenom sådant som ligger kvar och skräppar i utkasthögen på min blogg. Snubblade där över ett på börjat inlägg. Ett som känns relevant med tanke på att vi satt ett sällskap här hemma igår, som åt gott och diskuterade! Vi diskuterade precis det man inte ska göra, nämligen religion och politik.

Så nu har jag bestämt mig att skriva klart ett gammalt inlägg om politik, ni kommer nog ganska så snabbt kunna lista ut nästintill exakt hur länge sedan det är jag påbörjade de här politiska funderingarna. Jag ber er att ha överseende med att det översta i inlägget, det i kursivt, som jag har döpt till ”Valets stora problem!”. I daggs läget är inaktuellt som nyhet, dock kvarstår ju ändå min kärnpunkt i det jag ser som ett problem!

Valets stora problem!

USA har just haft val, och det är det väll knappt någon svenska som har missat det här?Inte heller har jag hört någon svenska som högt och tydligt sa sig stödja Mr Mitt Romney, med undantag för t.ex. vår stadsminister som så klart inte vågade sig stöta sig med en person som eventuellt skulle kunna komma och styra ”världens viktigaste land”, därför sa sig respektera vem av dem det än blev som blev vald. Om det var fegt att inte ta ställning eller ett korrekt strategiskt fattat beslut överlåter jag till någon annan att sia om.
Vi i Sverige var i alla för Mr President Obama, eller det kanske inte alla var, men ingen sa sig att vara motståndare till Obama i alla fall. För hade man varit motståndare mot Obama så hade du ju logiskt sett varit för Romney, eller?

Det finns ju fördelar med att bara ha två kandidater, eller partier att välja på, avskyr du den innan så vet du ju att du ska rösta på den andra. Inte så särdeles komplicerat. Men problemet uppstår ju om du tycker att det är som att välja mellan kolera och pest. Kanske är det just det som gör att USA har t.ex. jämfört med Sverige ett väldigt lågt röstdeltagande. Även om även jag kan tycka efter att ha lyssnat på Soran Isamells: Resan fortsätter. Att 85% procent som röstar, det är alldeles för mycket!

Ja jag vet med mig om att det är ett djävla tjat från min sida om honom just nu. Nej jag är inte kär i honom, nej jag har inte heller några våta drömmar om att få dutta pennis med honom. Men jag tycker verkligen att han senaste show hade många genialiska poäng, hur svarta och mörka dem än var, Så just nu är han lite av vår skäggiga husgud!

Men för att rikta in oss på Svenskt politiskt territorium igen, då det ju var grundtanken att det här inlägget skulle handla om, närmare bestämt våra svenska partier och riksdagsvalet i Sverige 2014 den 14 september. Det känns ju både extremt långt bort och samtidigt bara runt knuten. Jag kan helt ärligt säga att jag är så löjligt dåligt insatt att jag är en av dem som vår skäggiga husgud tycker inte borde få rösta.
För jag känner mig som en av alla dem jag hör som har extremt starka åsikter om politiken, det kommande riksdagsvalet. För JAG vet nämligen å det bestämdaste vilka partier jag INTE ska rösta på!
Här tycker jag mig ana ett problem som inte bara jag har, då det är en överrepresenterad stor andel som skriver och utrycker sitt missnöje mot olika partier, men dem kommer inte med åsikter om vilket parti som skulle lösa det hela. Förutom möjligen Sverigedemokraterna och Piratpartiet.

Här skulle jag vilja dra en snabb parallell till något vi diskuterade igår.

Nämligen att det känns som våra politiker gör likadant, dem pekar på att det här är problimatiskt, men det känns inte som dem kommer med någon lösning. Nu säger jag inte att det är så, ni som är mer politiskt insatta än oss, har säkert koll på hur det egentligen ligger till. Men då tycker jag ni ska reflektera över att hur det än egentligen ligger till, det kommer inte påverka oss som inte vet hur det ligger till när vi ska rösta. För en annan sak som kom upp i går är att det bara är ca 1% (om dessa siffror stämmer eller ej kan inte jag svara för, men våran diskussion i går hade den siffran som utgångsläge) av Sverigesbefolkning är aktiva medlemmar i något svenskt politiskt parti. Det måste inbär att på något vis så är det 1% av befolkningen som ska representera resterande 99%?

Själv så kommer jag inte rösta på FP, SD, eller KD efter som detta är partier som har värderingar och åsikter som går i mot mina åsikter i mångt och mycket. Det här är ju egentligen inför kommande riksdagsval totalt ointressant fakta för mig. För frågan som jag och många med mig borde ställa sig är ju inte vilka ska jag inte rösta på?

Utan vilka ska jag rösta på och varför ska jag det, varför tycker jag så, varför det?

Etiketter: ,

Kommentera

