#Blogg100 dag 19, Utbildningsministern borde nog utbilda sig lite i nutid!

Jag skrev ju igår att jag hade två rubriker som jag ville publicera, så var även min tanke även när jag vaknade, men sedan så via Twitter så jag upp ögonen för en av mina favoriter inom den Svenska politiken. Så mina tankar på att publicera antingen ”Det grova och brutala kvinnohatet är en självklarhet” eller ”Regionerna slickar sig själva med kluven tunga” försvann tillsammans med mitt förvånansvärda goda morgon humör.

Här finner ni anledningen till det, ännu än gång så är det så klart  Mr Björklund som slår på sin lilla trumma igen.

Björklund försvarar sin skolpolitik Publicerad: Lördag 9 februari 2013 | 14:01

”Att Sveriges elever presterar allt sämre jämfört med resten av världen har väckt kritik mot utbildningsminstern som menar att det är ett resultat av decennier av skolverksamhet med felaktigt fokus. Jan Björklund (FP) vill med sitt besök peka på att läsning är viktigt för eleverna samtidigt som han försvarar sin skolpolitik”

Jag börjar bli trött på tänket kring skola, speciellt det att vi måste gå tillbaka till det gamla systemet igen, efter som det nya inte ”funkade”. Jag undrar ju om det inte snarare beror på att vi var för fega när vi förändrade och inte förändrade tillräcklig mycket?

I Boken ADHD/ADD som vuxen – så lyfter du fram dina styrkor av Lara Honos-Webb. Så finns det i Kapitel 2: Hitta det optimala på sidan 41, en hänvisning till en artikel som publicerades på sidorna 51-56 i Times Magazine 18 december 2006.

”How to bring our schools out of the 20th centery” av Wallis. C & Steptoe, S. Artikeln är på engelska och den har jag inte läst. Men det som L.H.Webb tar upp, som intresserar och träffar mig är hur  Wallis & Stetoe inleder! Nämligen med ett skämt om en man (Genus debatten var väll inte igång då, så därför skriver jag inte hen). Den här mannen har sovit i 100år som en manlig Törnrosa, så han somnade 1906 och vaknar upp 2006, allt är förändrat! Det är bara en sak  han känner igen, Klassrummen!

Så vist Mr Utbildningsminister vist har det prövats att ändras på den gamla modellen med en autoritär och barsk man i lång svartkappa och en härlig trästav att svinga över olydiga pojkars fingra. (För det måste väll vara så att om man nu ska gå till baka till den gammla skolan så vill du väll säkert någon gång i framtiden slänga ut alla fruntimmern som inte har där och göra, eller?). Vist kanske är det så som du säger att det nya inte funkade!

”Men resultatet av satsningarna kommer märkas av först om många år, vilket Jan Björklund menar är typiskt för skolpolitiken och menar att det vi i dag märker av är 1990-talets skolpolitik.”

Men det tror jag så fall beror på att den som var utbildningsansvarig då, helt enkelt var för FEG och inte vågade likt en pokerspelare gå ”ALL-IN” utan satt och spenderade bort allt genom att bara betala blindes för att en ha en möjlighet att vara med och spela!

Öppet brev:
– till er som styr vårt land, eller i alla fall hanterar våra resurser!

Om ni politiker som styr börjar se på barnen som ska läras som en invenstering, istället puttar in lite extra 100k till var och än där det behövs, så kommer ni spara miljoner på de 100 000 kr ni investerade. Men det skiter ju ni i, för kan ni inte få avkastning på er investering till nästa gång det ska röstas så tycker ju ni att ni har kastat pengarna i sjön!

Snacka om att ni prioriterar fel!

Sen det att ni gärna ska in och ändra projekt som t.ex. ett annat parti ligger bakom bara för att är ju skandal, alla de pengar, tid och kraft som reda är investerade i projektet. Men efter som det inte är ert projekt så måste det ju på något sett oskadliggöras, då det ju vore katastrof om det blev ett lyckat projekt, för det är ju inte ert!

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “#Blogg100 dag 19, Utbildningsministern borde nog utbilda sig lite i nutid!”

  1. klalin Says:

    Jag tror att du har helt rätt. Dessutom var ju Jan Björklund inflytelserikt skolborgarråd i Stockholm på 90-talet, och där är inte skolan bättre än någon annanstans. Snarare tvärtom. Faktum är att den senaste skolreformen som genomfördes under S-styre är från 1969. Det är ett tag sen.

Kommentera

