#Blogg100 Dag 29, Lättjans slarvers – En skugga över Midway

Varning för starka bilder.

Länk till filmen Midway

Ni har säkert redan sett trailern för filmen Midway av Chris Jordan, det är nästan så att jag skulle vara imponerad om ni har lyckats missa den med tanke på hur mycket ”talang och tur” det skulle ha krävts av er! Men likväl kan jag ju då förklara för er om ni inte har sett den, att det handlar om en ö som ligger 2000km från närmaste kustlinje, där finns inga människor, bara fåglar och ändå…

Skärmavbild från Facebook

När den har delats på bland annat så klart Facebook så har det ju kommenterats en hel del, de flesta är överens om att det är fördärvligt, vilket det så klart är. I en kommentarstråd så växte en tanke fram hos mig, hur man skulle lösa den praktiska biten det vet jag inte. Kanse skulle man göra det till ett öppet projekt. Skapade en grupp på Facebook, gav den arbetsnamnet, Lättjans slarvers – En skugga över Midway. Dit man låter folk skicka in filmer, bilder på folk som står bara någon meter bredvid en sopptunna eller dylikt och ändå bara slänger skräpet på marken, eller låter vinden svepa i väg med t.ex. karamellpappret.

Som sagt jag säger inte att jag är bättre än någon annan, jag har säkert gjort det mer än en gång utan att tänka på det. Men det hade ju varit välldigt bra om man hade kunna få folk att åtminstone tänka så mycket att man orkar gå två steg för att slänga något. För just nu bryr ”vi” oss inte. Jag vet inte hur många gånger jag t.ex. går om bord på en buss, spårvagn och det är fullt med skräp över allt. Vist folk kanske tycker att det är någon som tar hand om det ändå. Men med ett sådant tankesätt så kommer det kanske nästa gång inte var på en buss utan på stan, det finns ju ändå renhållningsarbetare som tar hand om skräpet, det är ju det dem har betalt för osv.

Nu  säger inte jag att det är en bra tanke att folk ska filma varandras slarvande och posta på en Facebook. Det finns så klar en risk att den här gruppen blir ett ställe där man hänger ut folk. Men kanske skulle det få folk och tänka sig för fall dem viste att  kanke kommer jag bli uthängda på nätet. Kanske blir det tvärt om och folk skräpar ner mer än någosin bara för att demonstrera att dem tycker det här är löjligt. Lite som folk resonerar om insändare i tidningar, kanske inte.

Om sen någon tog alla filmklipp, bilder och klippte ihop det. Fixade  någon form av film med musik och text med mera och spred nätet så kanske man kan få folk att förändra sig, eller kanske inte! Men man borde väll försöka?

Ps. Det var inte förrän jag i går kollade på Seth Godin: The tribes we lead, ett TED Talk från 2009. Ett tips jag snappade upp från podcasten Gottprat i ett samtal mellan @mikumaria@stiernholm. Det var Godins sista ord som fick mig till det här, Create a movment, jag säger inte på något sett att det här är rätt sätt, rätt ide, eller på något sett rätt, men nu har jag i alla fall försökt att göra något för att det ska bli lite bättre Ds.

Etiketter: , , , , , , , ,

4 svar to “#Blogg100 Dag 29, Lättjans slarvers – En skugga över Midway”

  1. :Peter Mäkelä Says:

    Grymt och inspirerande initiativ! Bra jobbat. Som vi sa i tråden. Små steg till stora förändringar! Jag tror oftast att folk generellt resonerar att ens insats måste vara stor för att göra skillnad. Och det är den mentala inställningen som måste ändras.

    Ett konkret exempel på det är Musikhjälpen. Har ni följt det, som jag gör varje år – nästan lite fanatiskt, men det är endast för att det är så bra gjort, på ett nytänkande sätt, som inspirerar. Kanske lite på gränsen till kommersiellt. Men hey, hellre det än inget! Sån är världen idag. I alla fall. Där är det tydligt att ALLA insatser räknas, de stora som SMÅ. Barn inspireras och bidrar med veckopengar, skolor gör insatser mm mm. ”Alla” drar sitt strå till stacken. Vackert att se – nå’t som nästan är ännu vackrare är att det sammanför människor. Alla är vi lika för en stund, för att vi har ett gemensamt mål.

    Tänk om vi kunde ha den inställningen, resten av året! En utopi, visst. Kanske inget vi kommer uppleva i vår livstid, men börjar inte vi någonstans, som såna här initiativ så kommer vi aldrig dit! Visst som du säger vissa kommer rycka på näsan och bete sig rebelliskt och skita ned lite bara för att djävlas. Men det säger det mesta om dem outvecklade medmänniskorna.

    Tack för att du inspirerar, försöker och gör NÅGOT!

    Lättjans Slarvers for the win!

    Forza broder! 😛

  2. Maria Gustafsson Says:

    Hej Martin,

    Roligt, ja, faktiskt fantastiskt att kunna inspirera till ett nytt movement via ett Gott prat!

    Angående nedskräpningen så brukar jag ta mitt eget i fickan och säga till när jag ser någon kasta skräp rakt ned på marken.

    Allt gott!
    Maria Gustafsson
    Gott prat
    @mikumaria

  3. Row together #Blogg100 | The Spring is my Love Says:

    […] Andersson Skoglöv bloggade om Midway filmen. Den handlar om albatrosserna på Midway och vad Vi som männskor ställt till det för […]

Kommentera

