#Blogg100 dag 36, fuskar

Fuskar lite smått och delar med mig av ett drinktipps jag skrev tidigare i dag!

 

Då ska vi se en drink med hallonvodka av märket Absolut!

Det man ska försöka tänka på är att få en bra mix av grundsmakerna söt, surt, bäskt (salt). Det finns många olika förslagna resept på tex en del, 2 delar, 3 delar för att få en bra balans på smakerna. Lite som en 1,2,3 lag.

Men jag tycker smaka er fram vad ni har för egna personliga preferenser.

Jag kommer nu ge er en variant på en drink som en av mina gamla barmåstare gjorde på Barcardi Razz, drinkens namn var RazzBaby.

Efter som Abslouts hallonvodka har en mer spritig smak en t.ex. Barcardi Razz så föreslår jag en liten modifikation av drinken RazzBaby.

Men först de två viktigaste föresättningarna för att skapa bra drinkar är kvalitets ingredienser och löjligt mycket IS.

RazzBaby gör man på

Barcardi Razz
Guabana juice
Tranbärs juice
Lime
Sprite
Massa IS.

Efter som nu vi inte får lika mycket hallon smak från Absoluten, så kräver det att vi på något sett förstärker hallon smaken i drinken.

Mitt förslag på drink är följande

Absolut rasberry
Guabana juice
Tranbär och hallon jucie (för att förstärka hallonsmaken)
Line klyftor, pressas ur juicen i med hela klyftan, 2-5 beroände på smak på lime och preferenser
Lite äggvita för att få en fin vit skumkrona

Skaka i en schaker med is och eventuellt frysta hallon (både kyler lite och ger smak)

Sila upp i ett högt glad fyllt med is, eller ett ännu större glas fyllt med krossad is, tex stort rödvinsglas.

Topppa med läskeblask av önskad sort tex sprite, russian, bitterlemmon eller varför inte bara bubbelvatten. Tänk på att om ni vill så kan ni ju ge det bubbelvatten ni har egen valfri smak

Servera med sugrör och ev lime och hallon

Skål!
Ps. Det finns något som heter angostura bitter på systemet, perfekt att med några droppar ändra en drink med. Nästa alla drinkar ni gör med en “mörk” spritbas kommer bli bättre med Angostura i Ds.

 

Etiketter: , , , , , , ,

Ett svar to “#Blogg100 dag 36, fuskar”

  1. Helen Says:

    Låter Supergott! Den måste jag testa!

Kommentera

