#Blogg100 dag 44, fuck det politiskt korrekta

Jag är stor motståndare till det politiskt korrekta, så är det!

Jag tycker att begreppet politiskt korrekt är som ett damoklessvärd som hänger över våra huvuden, bara väntar på en möjlighet att klyva våra skallar eller i alla fall få till en liten dekapitering

Nu innan alla som är icke PK höjer mig till skyarna och alla PK nördar vill ställa mig framför en exbitionspatrull för omedelbar avrättning, eller åtminstone vill stänga av mig från internet. Så ska vi gå igenom vad PK betyder
Enligt Wikipedia (http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet)
Så betyder Politiskt korekt:
”Politisk korrekthet, alternativt PK, är ett begrepp som betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att minska negativa sociala och institutionella konsekvenser på grund av kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning, ålder, med mera.”
Jag tänker dock nu ge mig själv tolkningsföreträde och förklara vad jag har uppfattat och trott att PK betyder. för mig har politiskt korrekt betytt just det, politiskt korrekt. Jag har uppfattat att PK innebär att man agerar och tycker korrekt och lika med hur det politiska läget ser ut i den omgivning man befinner sig. Lite om att att följa strömmen och sin omgivning
Så vist just nu uppfattas jag gärna som PK, då jag tycker att samhällena överlag till stor del verkar ha en sund inställning. Men jag skulle inte vilja uppfattas som PK (min tolkning av ordet) i t.ex. Naztityskland eller Bibelbälltet i USA.
Kan det även vara så att fler än jag har förstått det ordets inbörd fel och därför är extra PK anti, för att dem inte vill styras av samhällets kvarnar?
Etiketter: , , ,

Kommentera

