Välmenande och sunda eller överbeskyddande och rabiata

Vad hände med självständigt tänkande?

(Jag har inte sett programmet, så kanske är det upptakten till en mordisksekt, men jag har svårt att tro det. Om det nu är så att det är ett pysselprogam där man modifierar saker med tex, kniv, sax, starka limm och annat som barn kanske inte ska leka med. Då kanske inte barnen ska se programmen utan vuxen tillsyn?
vad vet jag min son har ju inte kommit till den åldern, jag kanske skulle blivit rabiat om jag sett det med mina barn.
Dock tror jag nog snarare jag hade slaktat några gamla dockor och gjort lampor av, men det är jag)

http://tvdags.se/artikel/dockpyssel-styckmord-och-rasande-foraldrar

”Tänk om man skulle vilja göra dramaserie som innehöll följande händelser:

Liten pojke dör. Två gånger, andra gången i självmordspakt med storebror. Liten flicka hoppar från ett vedbodtak. Hon går även balansgång upp på ett skoltak. Annan flicka klättrar i raviner och simmar utan flytväst. Pojke hissar upp lillasyster i flaggstången. Två små flickor slår varandra blodiga – deras lillasystrar slåss också.

Vad tror ni? Chansen att SVT hade kunnat köpa in och visat Madickens, Emils, Ronjas eller Skorpans äventyr om de skrevs i dag känns ju minimal. Hur många därute som växte upp med Astrid Lindgren fick bestående fysiska eller psykiska men av dessa scener? Eller känner ni tvärtom att det berikade era liv?”

Btw min son har redan lyssnat på Pippi, Emil, Madiken, Ronja sen han var 1/2 år, så det är väll helt kört för honom då?

Hur reagerade mina vänner som också är föräldrar?

Btw jag hade varit fan så mycket mer oroande för att resultatet skulle skrämma skiten ur mitt barn, än när dockan skapades. Den skulle lätt ge mig mardrömmar på natten, hört talas om Chukie?

Bild

BIlden är ”lånad” från vars blogg inlägg det här inläget bygger på:
http://tvdags.se/blog/wp-content/uploads/2013/11/philo3.jpg

Etiketter: ,

Kommentera

